De week tegen het pesten! Een kijkje in een dag bij SO! Trainingsbureau

Pesten en verschillende hulpvragen 
Tijdens de trainingen behandelen wij verschillende hulpvragen. Waaronder ook hulpvragen bij pesten. 

Aanpak
Daarin is het uitbreiden van sociale vaardigheden en assertiever en weerbaarder worden een belangrijk onderdeel. Maar ook de groepsdynamiek observeren, en adviezen geven wat er bijvoorbeeld in een klas gebeurd kan heel helpend zijn. Ook ouders vragen regelmatig om hulp. Want wat doe je als ouder als je kind gepest wordt. Wat zeg je wel of niet. Ook deze ondersteuning geven in de thuissituatie wat juist helpend is in reactie en support en zo een brede aanpak creëren is van belang. Zonder de driehoek tussen thuis, school / vrije tijd en het kind kom je niet zo ver in een goede aanpak tegen pesten. 

Complexe hulpvragen
Sommige hulpvragen zijn complex bij kinderen die pesten of gepest worden. Bij beide gevallen is het belangrijk om te onderzoeken hoe het komt. Maar ook welke gebeurtenissen ingrijpend of traumatisch zijn geweest. Of nog zijn. Belangrijk is om hierin snel te signaleren en waar nodig ook de juiste vragenlijsten af te nemen om dit verder in kaart te brengen. Hier heeft Alia Rasouli in samenwerking met de Hogeschool een intern onderzoek naar gedaan bij SO! Trainingsbureau om trauma op tijd te signaleren en goed te weten wat daarbij effectief is. Hierover binnenkort meer! Diepgaande hulpvragen pakken we op bij SO! Trainingsbureau in het verwerken van ingrijpende en traumatische ervaringen door pesten. In sommige gevallen is daar ook EMDR therapie voor nodig. De resultaten gecombineerd met een brede aanpak zijn effectief.

Pesten of gepest worden heeft veel impact op kinderen en jongeren. Het kan langdurig gevolgen hebben voor het kind of de jongere in zelfbeeld zelfvertrouwen en klachten in spanning en oplopende emoties.

Emotieregulatie 
Tijdens verschillende trainingen bij SO! Trainingsbureau wordt er ook specifiek gewerkt aan emotieregulatie. De hulpvragen kunnen liggen in pestervaringen maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken maken dat hulp bij emotieregulatie nodig is en training en hulp op dat vlak nodig is. Welke emoties zijn er, en welke emoties ervaar je. En hoe (ook lichaamsgericht) ervaar je deze.  

Vaktherapie en muzisch agogische elementen
Voor sommige kinderen kan het een uitdaging zijn om dit te vertellen of op te schrijven. We zetten daarom bewust ook verschillende werkvormen in. Bijvoorbeeld via spel, via sport en bewegen, via muziek, drama, rollenspellen maar ook creatieve werkvormen. Waar diverse methodes aan de basis liggen voor de juiste resultaten. Maar we kijken op maat wat er nodig is.

Aansluiten bij leerstijlen 
Om deze reden is tijdens deze training (zie foto) gekozen voor het uit creatief uittekenen van deze emoties en ervaringen. Een manier die voor dit kind een prettige manier is om te verwerken. Dit maakt het visueel en makkelijk voor het kind om hierover te praten. Bij SO! Trainingsbureau sluiten wij aan bij het kind en bij wat het kind nodig heeft.

Previous Contextuele hulpverlening

Leave Your Comment